Friday, May 7, 2010

Perbualan antara junior dengan senior...

Bagus betul aku hari ini, pagi-pagi dah bangun awal.konon-kononya nak buat ulangkaji, maklumlah, tak lama lagi ada ujian akhir semester.Macam biasa, hangat-hangat tahi ayam, lepas baca buku 5 minit terus letak buku dan buka blog ini...

Malam tadi, lepas aku balik dr McDonanld, aku dapat panggilan nun jauh dari Kuching.Terkejut aku dibuatnya sebab masa itu, mata aku dah mula menunjukkan isyarat bahawa ia sudah tidak dapat bertahan lama.Orang tersebut merupakan insan yang banyak memberi pengaruh pada diri aku sepanjang aku sebilik dengan dia semasa di hostel.Dia ialah senior aku yang paling aku cukup hormat dan teladan yang terdekat boleh aku contohi.

Jadi inilah perbualan kami yang dapat aku ringkaskan...Minta maaf sebab menggunakan loghat terengganu dan kelantan.Pandai-pandailah cari pakar bahasa kedua-dua negeri ini kalau nak faham perbualan kami ini.hehe..

Senior : Assalamualaikum, guana citer demo leni?

Aku : Waalaikumsalam, kawe sihat je, abe ngan orang rumah abe pon sihat ke?

Senior : Kawe ngan bini kawe sihat, Alhamdulillah.Demo guana belajor?bereh ke k.o?

Aku : Haha, kawe dok reti nak citer kat abe, macam-macam kawe ade masaloh leni.

Senior : Laa cuba demo royak kat kawe, mana tahu kot kawe bole tolong demo?

Aku pun menceritakan masalah yang aku hadapi, tapi bukan semua dapat aku ceritakan.Ada juga bahagian yang aku sorokkan yang tak dapat aku ceritakan.Jadi, ini antara cadangan senior kepada aku.

Senior : Oh dulu, kawe pon ada masalah macam demo gop.Sebelum kawe dapat bini kawe leni, payoh ngat kawe nak dapat dier.Kawe amik masa sapa setahun setengah nak dapat dier.Mujur,Alhamdulillah, terbuka jugop hati dier terima kawe.
Aku : Oo, lagu tu ker?dah guana abe buat? tapi, bukang ke kapel tu saloh ke dalam agama kiter?

Senior : Bagi kawe, kalo senang je demo dapat mana-mana gewe, maknayer senang jugop la demo akang terlepas dier. Jadi kalo demo suka kat mana-mana gewe, demo kena la usaha dulu.Walaupon payoh guana pon, demo kena try dulu.Jangan cepat mengaloh.Biler masa demo dh dapat dier lepah bersusoh payoh nak dapat dier, masa tu la baru demo tahu nak hargai dier.

Aku : Abih, abe buat guana nk dpt bini abe?

Senior : Masa kawe dulu, ramai saing-saing kawe pon berkenaan kat dier, tapi dier dok layang sorang habuk pon.Kawe pon try la jugop sapa la lepas kawe bt .....(maaf,aku tak boleh ceritakan bahagian ini), barulah dier sedor yg kawe btol2 ikhlas nk dpat kn dier.Last-last, dier bagi respon gop kat kawe.
Aku : Payoh gop masa abe nk dpt dier.Separuh mati gop ek?haha..Abis tu demo kapel ke dop?

Senior : Cam ni, demo kalo suka kat mana2 gewe pong, demo kena ingat ada Allah duk tengok kiter suma. Kawe masa zaman dok nikoh lagi, kawe cuma tepong @ sms dier sminggu skali je.Kawe dop bt macam org len, sapa nak-nak ari duk gayut @ sms.Kalo kiter bt g2, memang hanyut la lama-lama.Lagi pon, perasaan ni anugerah dari Dia, jd demo kena banyok berdoa dr Allah biar hubungan demo ngn gewe demo ni dop berlandaskan nafsu semata-mata. Pah2, demo kena mitok izin dr mok ayoh gewe tu.Demo kena royak menda tujuan kat orang tua dier.2 yang semolek-moleknyer.Jgn berahsia ngn mak ayoh.Kalo bole biar kedua-dua belah keluarga demo ngn dier tahu pasal ni.Kalo kawe tubik ngn dier pon, kawe x pernoh kuor secara berdua.Bese kawe ajok adek kawe x pon saing dier hop puang teman dier.

Aku : (Aku terdiam lepas dengar penjelasan dari senior aku) Abis 2, demo rasa patut ke kawe dptkn balik ex gewe kawe 2?

Senior : X saloh kalo demo nk cuba, tapi jgn demo paksa dier.Kalo dier x mboh, cukup la.Banyok lagi gewe laing.Pah2 kalo demo dpt semula dier, demo jgn layan dier lebih-lebih, layan dier mcam kawan biasa tp kena paham hati dier.Sekali skala tepon la mak ayoh dier tanya kabo.2 baru comey.

Aku : Ooo g2.tima kasih abe,wi bnyok nasihat kat kawe.Insyaallah kawe akn cuba ikut nasihat abe. K r abe, kawe ngatok dh ni.Assalamualaikum..

Senior : Waalailkumsalam

Ada sedikit sebanyak yang telah aku ubah ayat ini dan kandungan yang tidak dapat disiarkan, namun isi kandungan masih tetap sama.Terima kasih kepada seniorku yang memberikan aku motivasi untuk menaikkan semangat aku!

0 comments: